Monday 3 December 2012

Refleksi Pembelajaran Minggu 11

Assalamualaikum & salam sejahtera..^^


Alhamdulillah.. sudah masuk minggu ke-11 kita bersama dalam proses pembelajaran untuk subjek GE1155 ( Komputer Dalam Pendidikan). Pada proses pembelajaran minggu ini, kelas bermula lewat sedikit  kerana Puan Fariza mempunyai kerja yang tidak dapat dielakkan. Tetapi, dengan kesungguhan dan komitmen terhadap tugas sebagi pengajar, beliau datang juga untuk menyebarkan ilmu pelajaran yang penting ini. Alhamdulillah..^_^



Pada minggu lepas , saya telah mempelajari tentang Apa itu Multimedia dan bagaimana cara untuk menghasilkan gambar melalui aplikasi grafik menggunakan aplikasi Paint , Powerpoint dan GIMP.


  Pada minggu ini , kami telah ditugaskan oleh Puan Fariza untuk menghasilkan Broshure tentang  tajuk yang telah diberikan kepada kumpulan kami dulu. Tajuk kumpulan saya ialah Online Forum. Oleh itu, saya perlu menghasilkan Broshure dengan menggunakan aplikasi Microsoft Office iaitu Microsoft Publisher.



Apa itu Broshure?

Broshure = risalah

  • Brosur adalah cebisan pengiklanan terutamanya digunakan untuk memperkenalkan syarikat atau organisasi, dan memaklumkan mengenai produk dan / atau perkhidmatan kepada penonton sasaran. Risalah diedarkan melalui pos, menyerahkan sendiri atau diletakkan dalam rak risalah.

Untuk menghasilkan Broshure, saya telah menggunakan aplikasi Microsoft Office iaitu Microsoft Publisher. Dengan menggunakan Microsoft Publisher ini, kita boleh memilih pelbagai design dan bentuk yang kita inginkan.Selain itu, cara penyediaanya pun sangat mudah.






cara untuk menghasilkan Broshure :-


Masuk ke Microsoft Publisher




Apabila kita memasuki windows microsoft office publisher, langkah seterusnya adalah kita harus berfikir tentang apa yang kita hendak lakukan. contoh, saya akan mewujudkan Broshure. Jadi
saya mestilah klik pada 'Brochures' seperti rajah di bawah.





Seterusnya, Terdapat pelbagai jenis broshure design yang anda boleh pilih didalam Microsoft Publisher ini. Saya telah memilih salah satu daripadanya.




Broshure merupakan salah satu aplikasi bahan bacaan yang digunakan oleh orang ramai untuk memperkenalkan sesuatu jenama produk kepada orang ramai. Di dalamnya, terdapat isi-isi penting yang telah dimasukkan untuk memberitahu tentang sesuatu perkara kepada orang ramai. 




Anda juga boleh menukar saiz halaman dengan cara berikut. Pilih saiz menu halaman - perubahan saiz halaman dipilih mengikut saiz yang anda mahu. Selepas anda memilih saiz halaman maka anda klik di menu 'ok' bawah.






 Bagi menghasilkan broshure yang menarik, saya mendapati ia juga boleh memasukkan gambar, memilih warna latar dan boleh juga menukar design mengikut kehendak masing-masing. 

Selepas anda berjaya mencipta broshure jangan lupa untuk menyimpan dalam bentuk postcript atau * pdf  untuk dicetak.






Ini contoh broshure yang telah saya hasilkan..!!









Itu sajalah perkongsian saya untuk anda pada kali ini..


Selamat Mencuba..^^







No comments:

Post a Comment