Saturday 8 December 2012

Refleksi Pembelajaran Minggu 12

Assalamualaikum Kawan..:-)


Sudah masuk minggu ke 12 proses pembelajaran kita..Alhamdulillah..Lagi 2 minggu untuk kita bersama dalam proses pembelajaran GE1155 (Komputer Dalam Pendidikan)..

Kelas pada minggu ini iaitu hari Khamis - 6hb 12 2012 , proses pembelajaran bagi subjek GE1155 dibatalkan kerana Puan Fariza mempunyai urusan yang tidak dapat dielakkan. Namun begitu, Puan Fariza telah menyediakan tugasan kepada kami supaya kami terus mendapat ilmu pengetahuan berkaitan komputer. Tugasan kami pada minggu ini adalah tentang bagaimana cara untuk menghasilkan bahan paparan atau persembahan secara berkesan. Contoh nya dengan menggunakan CASPER dan GUI - untuk menghasilkan persembahan elektronik powerpoint yang baik dan menarik.. Jom Layan...^^












Apa itu CASPER??

CASPER ini sebenarnya adalah satu teknik dalam membina persembahan elektronik powerpoint yang meliputi penyusunan media seperti teks, grafik, animasi dan video. Teknik ini penting untuk menghasilkan satu persembahan yang menarik, berkesan dan dapat merangsang perhatian dan minat pengguna terhadap persembahan yang ingin disampaikan. CASPER bermaksud contrast, alignment, simplicity, proximity, emphasis dan repetition.





C – Contrast (Perbezaan yg ketara)

Perbezaan antara dua objek, pembangun perisian perlulah memilih warna yg kontra - boleh dibuat dengan pelbagai cara. Antaranya ialah :
  • Font besar dan font kecil
  • Font berlainan muka taip
  • Garis halus dan garis kasar
  • Warna sejuk dan warna hangat
  • Tekstur licin dan tekstur kasar
  • Unsur mendatar dan unsur menegak
  • garis berjauhan dan garis berdekatan antara satu sama lain
  • Grafik kecik dan grafik besar

Kelebihan


  • Membezakan antara unsur dengan latar belakang paparan.
  • Membezakan dua item yang berlainan.
  • Menambahkan tarikan atau perhatian terhadap sesuatu reka bentuk.




A – Alignment (Susunan lurus)

Setiap item yg hendak diletakkan dlm muka perisian perlulah seimbang dgn muka perisian spy kelihatan menarik.
  • Menyusun item supaya ia kelihatan seimbang
  • Mempunyai kaitan secara visual antara satu sama lain



S – Simplicity (Mudah)

Grafik dan animasi perlulah ringkas dan dapat merangsangkan pengguna memahami maksud yg disampaikan. Visual yang dipilih perlulah ringkas, bersesuaian dengan pengguna dan mudah difahami.
  • Ringkas, bersesuaian dengan pengguna dan mudah difahami.



P – Proximity (Berhampiran)


  • Item yg digunakan dlm muka perisian perlulah dikumpulkan pd satu kawasan, supaya nampak keseimbangan yg wujud antara item.
  • Mengumpulkan maklumat pada satu tempat bagi memudahkan pengguna memahami kesinambungan yang wujud.



E – Emphasis (Penakanan)

Pembangun perisian perlu menggunakan cara tertentu bagi memberi penekanan terhadap perkara yang penting.Pelbagai cara boleh digunakan untuk menarik perhatian pengguna.
  • Menggunakan pembangun perisian yang disediakan memberi penekanan terhadap perkara yang dirasakan penting.
  • Tidak menggunakan terlalu banyak elemen sampingan.



R – Repetition (Pengulangan)

Terdapat satu piawai antara muka perisian supaya pengguna akan dpt mentafsir dan memahami dgn mudah arahan yg diberikan oleh perisian. Pengulangan akan membantu pemahaman pengguna dengan lebih berkesan. Antara cara yang boleh digunakan untuk menarik perhatian pengguna dan penonton adalah dengan :-
  • Saiz teks dan objek
  • Bentuk teks dan objek
  • Susun atur teks dan objek
  • Warna teks, warna objek dan warna latar
  • Grafik dan animasi




Apa Itu GUI ??


GUI (GRAPHICAL USER INTERFACE) merupakan salah satu model interaksi antara manusia dan komputer. GUI juga merupakan paparan grafik yang mengandungi alat-alat atau komponen-komponen yang membolehkan pengguna untuk melakukan pekerjaan interaktif. GUI di kembangkan dengan tujuan supaya pengguna boleh berinteraksi dengan peranti keras komputer serta memudahkan dalam mengoperasikan sebuah system operasi (user friendly). Contoh sistem operasi GUI ialah Microsoft Windows.



Kelebihan & Kekurangan GUI

Kelebihan  :-

  • Reka bentuk Grafik lebih menarik.
  • GUI membolehkan user untuk berinteraksi dengan komputer secara lebih baik.
  • Memudahkan pengguna.
  • Menarik minat pengguna.
  • Resolusi gambar yang tinggi.
  • Memahirkan pengguna dengan cepat
  • Jimat masa

Kekurangan :-

  • Memakan memori yang sangat besar.
  • Bergantung pada peranti keras.
  • Memerlukan banyak tempat pada skrin komputer.
  • Tidak fleksibel.


Itu sajalah yang dapat saya kongsikan bersama pada kali ini.. INSYAALLAH.. jikalau ada penambahan atau kekurangan, mohan maaf dipinta..terima kasih kerana sudi meluangkan masa dan tenaga untuk membaca penulisan blog sy ini..


Alhamdulillah..Assalamualaikum..:-)



No comments:

Post a Comment